in ,

Horpestad Skule kåret til regionens beste markedsførere

FIRST LEGO League
Talentfulle elever fra Horpestad Skule kåret til regionens beste markedsførere. Foto Eirik Jåtten

Flere hundre barn og unge er denne helgen samlet på Vitenfabrikken i Sandnes for å konkurrere i verdens største kunnskaps- og teknologiturnering FIRST LEGO League. Her kjemper lagene om utmerkelser innen forskning, markedsføring og teknologi, og en plass i den skandinaviske finalen. Coop Mega Klepp fra Horpestad Skule imponerte arrangørene etter å forberedt seg i flere uker.

ANNONSE


More...

Over 350 norske lag var lørdag samlet i 22 norske byer for å konkurrere i verdens største kunnskaps- og teknologiturnering for barn og unge mellom 10 og 16 år. Etter en intens finaledag i Sandnes høstet Coop Mega Klepp skryt fra arrangørene etter at de vant både prosjektprisen og markedsføringsprisen..

Årets tema er INTO ORBIT hvor lagene skulle identifisere og løse en utfordring som mennesker møter på når de skal utforske verdensrommet over lange perioder. 

Imponerte og vant to priser

De realfagsglade deltakerne fra Horpestad Skule imponerte i finalerundene og kapret hele to førsteplasser: markedsføringsprisen og prosjektprisen. De markerte seg sammenlagt, men måtte se seg slått av Team Gosen fra Gosen Skole som får æren av å representere Stavanger i den skandinaviske finalen i Equinors lokaler på Fornebu 1. desember.

– Coop Mega Klepp fra Horpestad Skule har lagt ned en iherdig innsats både på skolen og fritiden for å løse et aktuelt problem. Det er nettopp denne egenskapen som skaper realfagstalenter, og samfunnet er helt avhengig disse kloke hodene for å løse dagens utfordringer, sier Cathrine Instebø, sponsorsjef Equinor Morgendagens Helter. 

Andre lag som imponerte i Stavanger var de tre lagene fra Røyneberg skole som vant Robotkonkuransens 1.pris, kjerneverdiprisen og prosjektprisen.

Kunnskapens Norway Cup 

FIRST LEGO League er i Skandinavia et samarbeid mellom organisasjonen FIRST Scandinavia og Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter hvor selskapet støtter talenter innen idrett, kultur og realfag. Formålet er å skape en arena der barn kan utfolde seg i teknologiens verden og ha det gøy med praktisk læring i realfag.

– I FIRST LEGO League lager vi en arena der våre unge får erfare og lære mange av de ferdighetene som næringslivet etterspør: kreativitet, godt samarbeid og god kommunikasjonen relatert til innovative ferdigheter. Det vil si at de unge får arbeide med utfordringer som ingen voksne vet svarer på, sier Per-Arild Konradsen, stifter av FIRST Scandinavia.

Lokale støttespillere for finalen i Stavanger var Equinor, Wintershall, Oljedirektoratet, RobotNorge, Sprettert, Tekna og Øglænd System. 

FIRST LEGO League
FIRST LEGO League

Foto: Eirik Jåtten

FIRST LEGO League

Foto: Eirik Jåtten

De 22 norske stedene som arrangerte regionale finaler lørdag 11. november var: 

Agder, Alta, Bergen, Drammen, Finnsnes, Gjøvik, Harstad, Haugalandet, Helgeland, Kirkenes, Lofoten, Oslo, Romsdal, Salten, Sandefjord, Sarpsborg, Skien, Sogn og Fjordane, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Ålesund.

Fakta om FIRST LEGO League:

  • Verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge i alderen 10 - 16 år.
  • I Skandinavia er turneringen et samarbeid mellom organisasjonen FIRST Scandinavia og Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter hvor selskapet støtter talenter innen idrett, kultur og utdanning.
  • Over 14 000 deltakere fordelt på 900 lag deltar i Skandinavia, mens turneringen samler over 280 000 barn på verdensbasis.
  • Hensikten med arrangementet er å øke unge menneskers interesse for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.
  • Den skandinaviske finalen arrangeres 1. desember i Equinors lokaler på Fornebu. 

ANNONSE


Salsvatnet

Nattens: flere trafikkuhell og mann klemte fingeren til dørvakt i en dør med vilje

nattens

Nattens: 4 ruskjørere tatt etter trafikkulykker